KORE'NİN HAVASI

Güney Kore'ye gitmeyi düşünenlerin bilmesi gereken en önemli nokta olduğunu düşündüğüm için bu yazımda Kore'nin hava durumundan bahsetmek istiyorum. Kore'de 4 mevsim belirgin olarak yaşanıyor. Biz küçükken okullarda Türkiye için aynı cümle kurulurdu ancak son zamanlarda Türkiye'de kar yağma oranı çok azaldı ve havalar giderek ısınıyor. 




1. Kore'de İlkbahar





Kore'de bahar denince akla ilk gelen şey, kiraz çiçekleri. Japonlar buna 'sakura' diyorlar, Koreliler ise 'botgot 벚꽃' diyor. Bakınız :Uzakdoğu çiçekleri yazım.Yoon Eun Hye ile Kang Ji Hwan'ın oynadığı Lie To Me dizisinde romantik sahneler hep bu kiraz çiçekleri dolu caddelerde geçiyordu. Kore'ye gitmeden önce Kore dizilerinde bu çiçeklerin abartılarak gösterildiğini düşünürdüm ama Kore'de her yerde çiçek açan hatta yollara beyazlı pembeli yaprakları dökülen ağaçları görünce anladım ki bu ilgi boşa değilmiş. Koreliler ilkbaharda adeta romantikleşiyorlar, birçok şehirde kiraz çiçeği festivalleri bile yapılıyor. 




Kore'ye gidilmesi gereken en güzel mevsim, ilkbahar mevsimi. Mart ayında soğuk hava etkisini göstermeye devam ediyor ancak nisan ve mayıs ayları gezmek için mükemmel. Gençler şıkır şıkır giyinip sevgilileriyle çiçek açan ağaçların önünde fotoğraf çekiliyorlar. Koreliler doğaya bizden daha çok değer veriyorlar. Fotoğrafta görmüş olduğunuz ağaç, benim Chonnam Üniversitesi'nin bahçesinde fotoğrafını çektiğim bir ağaçtı. Çevresini iple çevreleyip üzerine 'değerli ağaç' yazmışlardı ve üniversitenin dışından gelen insanlar, bu ağaç çiçek açtığı için tripodları kurup resimde gördüğünüz gibi fotoğraf çekilmek için sıraya girmişlerdi. (Biz başta insanların ağacın önünde toplandığını görünce ağaç kesilmiş de onun haberi yapılıyor sanmıştık ama ağacın çiçek açması bitene kadar bu fotoğraf çekme töreni devam etmişti.




 2. Kore'de Kış Mevsimi

 Kore'de kış mevsimi çok çetin geçiyor. Bu yıl Türkiye'de birçok bölgede kar haberleri yapılmadan birkaç hafta öncesinde Kore'de çoktan kar yağmıştı. Bakınız: Kore'de yılın ilk karı Değişim öğrencisi olarak Kore'ye gitmeden önce bizden önce gidenler "Kore'de Erzurum soğuğu var, ona göre hazırlık yapıp gelin ha!" dediklerinde şaka yaptıklarını düşünmüştüm ama Kore'de birkaç kere donma tehlikesi atlatınca bundan emin oldum. (Bunlardan biri Yosu gezimdeydi. Denizden esen soğuk havanın etkisiyle hareket dahi edemiyordum. Bakınız Yosu gezim) Bu yüzden Kore'yi kışın gezmeyi düşünenlerin iki kere düşünmelerini tavsiye ederim. 

Koreliler kışın peding denen kalın ve uzun şişme montları giymeyi tercih ediyorlar. Türkiye'de bu kadar kalın montları bulmak çok zor. Bakınız Korelilerin moda anlayışı. Ayrıca Kore'de kışın sıcak tutan kum torbaları satılıyor. Bu torbaların paketini açtığınızda kendiliğinden ısınmaya başlıyor ve 12 saate kadar da sıcaklığını koruyabiliyor. Koreliler ısınmak için Kore bakkallarında bile satılan bu torbaları alıp soğuktan korunmak için ceplerinde taşıyorlar. Türkiye'de askeriyede bu torbalardan var diye duymuştum ama keşke Bim'de de satılsa! 😂

Kore'de kışın en çok şaşırdığım şeylerden birisi de, Korelilerin kışın da dondurma yemesiydi.Bakınız: Kore'de dondurmalar Alman bir arkadaşım da kışın dondurma yediğini söylemişti bana amaTürkiye'de kışın yenilen dondurmanın hasta yaptığı önyargısı var. (soğuk suyun hasta ettiğine inanılması gibi) Bu yüzden soğukta dondurma yiyen Korelileri görünce daha da üşüyordum.


3. Kore'de Yaz Mevsimi

Bu konuda havasına, suyuna, taşına, toprağına ...bir başkadır benim memleketim diyerek güzel ülkemi tek geçerim. Kore muson yağışlarından nasibini bolca alan ülkelerden birisi. Ancak bizde birçok bölgede en fazla yağış bahar aylarında düşerken, Kore'de yağışın en fazla olduğu mevsim yaz. Muson yağışları haziranın sonunda başlıyor temmuzun sonlarına kadar devam ediyor. Sonra aşırı sıcak ve nemli hava başlıyor. Hatta bu sıcak havalarda Koreliler hararetlerini atmak için Tavuk çorbası Samgetang yiyorlar. Azınlık da köpek eti yiyor. Kore'de deyim yerindeyse yazları yapış yapış bunaltıcı bir hava oluyor. Koreliler şort giyerek ve öğlen sıcağında dışarı çıkmayarak buna çözüm bulmuşlar. Bu yüzden klima kullanmadan duramıyorsunuz. Hatta sıcağa bağlı yaşlı ölümleri Japonya gibi, Kore'de de çok yaşanıyor. Ben bir sefer de sıcaktan bayılma tehlikesi geçirmiştim. Öğlen sıcağında pazara gidesim tutmuştu ve pazardaki teyzeler bana acıyan gözlerle bakıyorlardı (ya da bana öyle gelmişti) sonra kendimi en yakın bulduğum binaya atmış biraz kendime gelmeyi beklemiştim. 
Ayrcıa bakınız: yazın sıcaktan bunalarak yaptığımız Concu gezimiz.
Kore'de yağmurlu bir yaz gününde öğrenci yurdundan ve okuldan şemsiye manzaraları











4. Kore'de Sonbahar


Kore'ye gidilecek ikinci mevsim de sonbahar.  Korece'de 단풍 danpunğ denen bir ifade var. Türkçe'de tam karşılığı olmayan ama Erciyes Üniversitesi'ndeki profesörümüz sevgili Göksel Türközü'nün Türkçe karşılığı olarak 'güz kuşağı' nı kullanmamızı istediği bir ifade bu. Ağaçların sonbaharda sarı, kırmızı, yeşilin farklı tonlarını almasına verilen isim. Türkiye'de de zaman zaman Karadeniz Bölgesi'nin farklı bölgelerinde bu tür manzaraların fotoğrafları paylaşılıyor. Koreliler bu güz kuşağı manzarasını seyretmek ve fotoğrafını çekmek için sonbaharda yürüyüşler yapıyorlar. Ben Ekim ayında Busan'ı gezmiştim. Bakınız Busan Gezimiz.

Yorumlar